Пауль Клее – віртуоз кольорових метаморфоз

Пауль Клее

Пауль Клее – видатний німецький та швейцарський художник-авангардист та знаменитий графік, член групи «Синій вершник», творчого об’єднання представників експресіонізму на початку ХХ століття в Німеччині, викладач у «Баухаусі», навчальному закладі та творчому об’єднанні архітекторів, дизайнерів та художників у німецькому місті Веймар.

Вся творчість Пауля Клее наскрізь метафорична і казкова, символічна та загадкова, його роботи сповнені дитячої наївності та щирості, чуттєві, легкі, проте із глибоким сенсом. Як художник він насамперед знайшов себе в різноманітності кольорового наповнення своїх картин, де ключовим моментом стало поєднання відтінків, їх спільна гра на полотні та грація, яку вони несуть у собі.

Трохи біографії

"Comedy", 1921

“Comedy”, 1921

Тільки у двадцять років Пауль нарешті зробив у житті свій остаточний вибір на користь художньої діяльності, адже близькою йому також була музика та література. Наступним кроком було навчання у приватній школі Генріха Кніра у Мюнхені та в Академії Мистецтв. В 1911 році Клее став членом творчого об’єднання «Синій вершник» разом із Василем Кандинським, Францом Марком, Августом Маке, Ґабріелем Мюнтером та Маріанною фон Вєрьовкін.

Перша Світова війна не оминула художника, німця за національністю, і він змушений був воювати. Після воєнного досвіду Пауль Клее продовжує кар’єру художника і в 1921 році черговою сходинкою його життя стає робота у «Баухаусі». У 30-х роках ХХ століття в Пауля Клее настали не найкращі часи – натиск націонал-соціалістів, звільнення, діагностування невиліковної хвороби. Проте у цей час його життя було наповнене напруженою роботою, а проблеми зі здоров’ям знайшли яскраве вираження у його роботах (карикатури на хворих та страждаючих персонажів).

Дегенеративне мистецтво

"Garten der Leidenschaft", 1913

“Garten der Leidenschaft”, 1913

Для сприйняття людей, які жили в кінця ХІХ – початку ХХ століття, творче вираження у мистецтві Пауля Клее та багатьох інших представників авангардизму було як мінімум незвичайним, а інколи і повністю викорінюючим затверділі фундаменти всього традиційного. Однак знаходилися і такі, що називали творчість Клее та його друзів дегенеративною, а їх самих представниками т.з. «звироднілого мистецтва». Таке клеймо тогочасному мистецтву поставили у 1937 році націонал-соціалісти. Багато творів затаврували і були вилучені нацистами з музеїв і приватних колекцій (102 картини Клее), більшість з них були продані, втрачені або знищені, проте не забуті нащадками. Так, наприклад, у Новій Нью-Йоркській Галереї з 13 березня по перше вересня 2014 року проходила виставка під назвою «Дегенеративне мистецтво: атака на сучасне мистецтво в нацистській Німеччині, 1937».

Пауль Клее і сучасне мистецтво

Пауль Клее у 1939 році

Пауль Клее у 1939 році

Картини художника-авангардиста Пауля Клее сьогодні прикрашають десятки світових арт-галерей.

У німецькому місті Берн відкритий культурний центр Пауля Клее, де знаходиться близько чотирьох тисяч картин Клее, з яких близько двохсот постійно доступні для огляду на виставці.

"Blüten in der Nacht"

“Blüten in der Nacht”

У музеї сучасного мистецтва у Сан-Франциско можна побачити найбільше зібрання картин Пауля Клее, які належать австрійсько-американському та болгарському хіміку та новелісту Карлу Джерассі. Тут знаходяться найвідоміші картини цього відомого авангардиста – «Jungfrau (träumend)» (1903), «Garten der Leidenschaft» (1913), «Die Heilige vom innern Licht» (1921), «Blüten in der Nacht» (1930) і т.д.

Цікаві статті

Залишити відповідь